sunnuntai 20. maaliskuuta 2011

Lusikasta ja lusikan vierestä







Maailman tarkimmin dokumentoitu teen laitto eli savilusikoiden testaus. Siinähän tuo toimi kuin mikä muu lusikka hyvänsä. Laitoin teen itse poimituista kanervan kukista, minulla nimittäin sattuu olemaan kauppayrttipoimijakortti. En kylläkään löytänyt sitä, mutta minulla on todistus, että tunnistan koivun, nokkosen ja mustikan ja niiden matkijat. Saan aina välillä viirauksen, että miksi rahdata kaukaa jonkin pensaan lehtiä tänne, kun olisi omiakin kasveja käytettäväksi. Miksi yhden kasvin lehdet ovat niin paljon erikoisemmat kuin jonkin toisen? Ahdistus on helpottanut hieman reilun kaupan ja luomun tultua markkinoille.

Teekuppi ei ole itse tehty. Se on niitä harvoja juttuja, jotka olen ostanut käsityöläistä kannattaakseni. Pilkkukissa, minun lemppari! Muistaakseni tekijä on Hilkka Nykyri. Mutta gepardipikarin tekijä on hyvin mielessä! Se on ehkä minun hienoin astiani. Niitä tekee Tiina Nykyri. Lisää ihanuuksia löytyy oudosta lumosta.




Onnistuin särkemään tiskatessa yhden savilusikan. Siis ei ole hyvä ladata läjää lautasia lusikoiden päälle, doh! Nyt se itää kuolleiden lehtien keskellä kukkaruukssa.



Kokoelmista löytyy lusikoita monesta muustakin luonnonmateriaalista. Erilaisia puulajeja, bambua, sarveja ja luuta. Patinoituvat ihanasti käytössä.


6 kommenttia:

Kokox kirjoitti...

Meillä on myös pari Tiina Nykyrin astiaa, gebardimuki sekä tiikerimuki. Harvoin tule emuiden tekemia käsitöitä ostettua, mutta nämä oli aikoinaan pakko saada. Niin hienot, käytetään erityisissä juhlatilanteissa!

Jaana kirjoitti...

Sinulla löytyy kaikkea ihanan erikoista.

sinisukka kirjoitti...

Mmmh, miten oliskaan nautinnollista viettää tuollaista teehetkeä :) Ihania astioita! Samoilla linjoilla täälläkin: nokkosta, mustikkaa teessä! Koivua en voi käyttää allergian takia...

wirewicca kirjoitti...

Miltäs se tee maistui? Tiedän tosin, että kuppi vaikuttaa makuun valtavasti, joten miten on lusikan laita? Pitäisikö minunkin alkaa panostamaan lusikkaan...muttamutta.....minähän olen kahviaddikti >.<

Jokke kirjoitti...

Oi minä haluaisin lisää gepardiastioita mutta ne ovat aika kalliita. Pitänee toivoa niitä kaikiksi lahjoiksi. En huomannut lusikassa mitään erityistä makua. On se ainakin parempi kuin muovilusikka, joka maistuu tosi pahalle. Hyvin sillä hunajan hämmensi. Kanervan maku on aika mieto.

Nzqu kirjoitti...

Ihana lusikkakokoelma! Ja varmasti hyvää teetä.

Minulla on myös Pilkkukissa-muki, kuva on vaan hieman pienempi kuin tuossa sinun mukissa. Olen saanut sen joskus lahjaksi, ja se toimii itse asiassa kynäkippona tällä hetkellä...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...